Continu verbeteren? KaiZen!

Soms is iets gewoon stuk en moet ‘t gerepareerd worden. Vaak komen we daar zelf achter, maar af en toe krijgen we ook een tip van een klant. Dat vinden we fijn, want zo maken we samen Kwibuss steeds beter. Hieronder vind je het overzicht van de reparaties & verbeteringen van deze maand.

Voortdurend verbeteren of continue verbetering, is wel het belangrijkste basisprincipe van kwaliteitszorg. HKZ, ISO of INK: allemaal draaien ze rond dit idee en de wijze waarop een organisatie daar gestructureerd invulling aan zou moeten geven. Volgens de Japanse kwaliteitsgoeroe Masaaki Imai is KaiZen hét middel om dit hoogste doel te bereiken.

KaiZen is de samentrekking van de begrippen Kai –dat verandering betekent- en Zen –dat goed/beter betekent-, KaiZen als totaalbegrip staat dan ook voor voortdurende verbetering.

KaiZen wordt ook wel incrementiële innovatie genoemd, een fundamenteel andere benadering dan de in het Westen gebruikelijke sprongsgewijze innovatie. De gedachte achter KaiZen is verbetering door middel van vele kleine stappen; door dat constant te doen leiden al die kleine stappen uiteindelijk tot grote resultaten.

Een dergelijke verbetering of verandering verloopt veel geleidelijker of natuurlijker, kost veel minder inspanning en/of energie en is daarmee dus efficiënter. Eigenlijk ook wel een logische aanpak, want groei en ontwikkeling gaan bijvoorbeeld ook in de natuur nu eenmaal geleidelijk. Kijk om je heen: het is lente en alles komt weer op z’n tijd tot groei en bloei. Natuurlijk is het verleidelijk om telkens in hoog tempo grote, duidelijk zichtbare en aantoonbare doelen te stellen: het kan immers altijd beter en aan de horizon verschijnt telkens weer een nieuwe uitdaging, de één nog groter of mooier dan de ander. Maar… kleine stappen in de goede richting hebben als voordeel dat alle neuzen binnen je organisatie mee kunnen en dezelfde richting op (gaan) kijken. Daarnaast brengt iedere stap weer een nieuw perspectief en daarmee de mogelijkheid tot bijsturing van je oorspronkelijke plan of idee. KaiZen als verbeterbenadering raakt ook direct aan de wijze waarop wij als de InternetCompagnie aan updates van Kwibuss werken: telkens weer nieuwe stapjes, gevoed door de feedback en ervaringen van onze klanten, gebruikers, en natuurlijk gecombineerd met ook onze eigen inzichten. Samen op weg richting een nog leukere, gebruiksvriendelijke manier om met Kwibuss aan kwaliteitszorg in de kinderopvang te werken!

Blijf op de hoogte van Kwibuss

We beloven niet te spammen en sturen zo af en toe een nieuwsbrief